گابیون (به انگلیسی: gabion) یا تورسنگ، به قفسی توری گفته می شود که درون آن را از قلوه‌ سنگ و قطعات مختلف به صورت خشکه‌ چینی پر می ‌کنند. در قدیم نیز تورسنگ را به شکل سبد استوانه ‌ای شکل بدون ته می ‌ساختند که از خاک پر کرده و برای جان پناه به کار می ‌بردند و به این کار سَلّه ‌اندازی نیز می ‌گفتند. سله واژه‌ای بود که برای زنبیل ها و سبدهای بزرگ به ‌کار می ‌رفت. تورسنگ ‌ها در مهندسی عمران، راه سازی و امور نظامی‌ کاربرد دارد.

 

توری های گابیون بیشتر در سدسازی، جاده سازی، ایجاد دیوارهای محافظ و حائل و نیز، کف آبراهه ها کاربرد زیادی دارد و البته به عنوان فنس و حصار نیز قابل استفاده است. هدف گابیون عبارت است از سبدهای پر شده از صخره هایی که کاملاً به یکدیگر بسته شده‌اند به صورتی که به شکل بلوک های یکپارچه انعطاف پذیر در آمده باشد تشکیل شده‌ است. و برای ساختمان سازه های کنترل فرسایش و تثبیت شیب ها و یا فرسایش بالای مواد به کار می رود.

این توری ‌از ارتفاع ۱ تا ۴ متر و مفتول ۲ ، ۲/۵ و ۳ میلیمتر و چشمه ۶×۵ و ۱۰×۸ تولید می شود.

 

تورسنگ: تورسنگ که به عنوان دیوار نگهبان استفاده شده.

تورسَنگ (نام های دیگر: سَلّه اندازی، تور سنگی، گابیون) در مهندسی عمران، قفسی توری را می گویند که درون آن را از قلوه سنگ و قطعات مختلف پر می کنند و تعدادی از آن ها را به صورت خشکه چینی روی هم قرار می دهند تا از ریزش دیواره خاکی جلوگیری شود.

 

موارد استفاده ی گابیون

از گابیون در جنبه ی تزئینی و برای زیبایی محیط استفاده می شود. قفس های گابیون ا در اشکال مختلف می سازند و با سنگ هایی در رنگ ها و اندازه های مختلف پر می شوند. از جنبه ی تزئینی گابیون که بگذریم، موارد عمرانی را هم باید به کاربردهای این محصول اضافه کرد. در سد سازی، فنس کشی و حصار کشی از گابیون استفاده می شود.

 

گابیون ها از نظر اقتصادی در مصارف حصار کشی بسیار به صرفه هستند و به همین دلیل است که از محبوبیت زیادی برخوردارند. از دیگر موارد کاربرد گابیون می توان به مهار دیوارهای سنگی، پوشش کف آبراهه ها، مهار سنگ های متمرکز و … اشاره کرد.

 

با توجه به کاربرد توری های گابیون، بایستی آن را از جنبه های مختلفی از قبیل خصوصیات رفتاری، شکل پذیری، استحکام، طراحی و محاسبه سازه ها مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

 

از گابیون در مهندسی سازه همچون: سدسازی، پوشش کف آبراهه‌ها، موج‌شکن، مقاوم سازی بناهای سست، مهار دیوارهای سنگی، به عنوان فنس و حفاظ و … و در راه سازی به منظور جاده سازی، مهار سنگ های متمرکز بر راه ها استفاده می شود. گابیون ها در ایجاد دیوارهای محافظ و یا دیوار حائل، محوطه سازی، نماسازی، مبلمان شهری و … نیز نقشی بزرگ ایفا می کنند.

 

همچنین گابیون ها در ساخت ساختمان ها نیز کاربرد داشته و برخی از این نوع ساختمان ها تماماً بر اساس گابیون ساخته شده و به طور کامل بار ساختمان را بر دوش می کشند. گابیون ها امروزه برای تزیین و زیبایی در نمای خارجی ساختمان ها نیز کاربرد داشته و خصوصاً در مراکز تجاری از دیوارهای گابیونی استفاده می شود.

 

اما استفاده از گابیون به همین جا ختم نشده و قطعاً شما نیز بارها دیده اید، مبلمان شهری و سنگی که از گابیون ها ساخته شده و بسیاری از عناصر تزیینی دیگر که توسط آن ها زیبایی خاصی به چهره های شهری داده شده است.

مشخصات فنی گابیون

نوع مفتول: گالوانیزه گرم

قطر مفتول: ۲.۵ الی ۵ میلیمتر

چشمه گابیون: شش ضلعی  ۸×۸ ، ۸×۱۰ ،۱۰×۱۲

چشمه گابیون مترز  ۵×۶ مخصوص کف آبراهه ها

عرض رول ها: ۱- ۱٫۵ – ۲- ۲٫۵  و ۳ متر

 

مزایای گابیون:

از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه

 کاربری فراوان در دنیا

 قابل استفاده در بسیاری از زمینه ها

 داشتن نقش سازه ای و غیر سازه ای

 

امروزه از گابیون ها و سبدهای سنگی در طرح های مختلف معماری و محوطه سازی نیز استفاده می شود و از این جهت نیز کاربرد دیگری یافته اند.

مدیر

پی سی تمپلیت اولین و تنها مرکز ارائه محصولات اورجینال و فارسی وردپرس به صورت کاملا اپن سورس ( کد باز ) با پشتیبانی 24 ساعته در ایران میباشد .

مشاهده همه مطالب